Kita semua pernah mengalami rasa bosan
di pejabat. Ia bukan bermakna bosan kerana tiada kerja, tetapi lebih
kepada rasa jemu bergelumang dengan perkara yang sama setiap hari. Ada
hari-hari yang kita berasa masa sangat lambat berjalan. Banyak kajian
menunjukkan bahawa kebosanan di pejabat boleh menyebabkan pekerja
menjadi kurang waras, walaupun mereka adalah pekerja yang cemerlang.
Mereka terdorong untuk meletakkan jawatan, mensabotaj rakan sekerja,
mengabaikan kerja-kerja berkumpulan dan sengaja menggagalkan sesuatu
tugasan. Ini adalah sangat serius.
“Apabila pekerja berasa bosan, mereka
akan terdorong untuk menarik diri.” Kata Richard Chaifetz, seorang pakar
psikologi dan CEO ComPsych, sebuah syarikat yang memberi bantuan
konsultansi kepada para pekerja. “Risikonya boleh menjadi terlampau –
kurang produktiviti, kesalahan yang sangat signifikan dan pelbagai
insiden lagi.” Mari kita lihat bagaimana hendak memberi kesegaran pada
diri dan bagaimana hendak menjadikan hari-hari anda lebih menarik di
pejabat.
1. Mulakan hari dengan lebih bersemangat
Respon emosi kita terhadap aktiviti
seharian banyak terpengaruh dengan cara kita memulakan hari-hari kita.
Sambil bersiap ke tempat kerja atau dalam perjalanan, kita boleh
mendengar siaran radio-radio yang segar, kecoh dan bermotivasi.
Contohnya untuk mereka yang beragama Islam, mulakan hari anda dengan
solat Subuh yang akan menyegarkan permulaan hari. Solat adalah satu
kerehatan dan mengecas semula segala emosi dan kepenatan fizikal.
Tidur awal juga dapat membantu
permulaan hari yang baik. Jika anda mudah berasa penat, apa kata anda
amalkan makanan kesihatan yang dapat menambah nutrisi untuk saraf.
Berfikir secara positif dan berdoa kepada Tuhan supaya diberi kemudahan
dalam urusan seharian. Ini kerana doa memberi pengharapan pada diri
kita, seperti kita sedia maklum, harapan yang kita letak akan memberi
satu semangat baru untuk meneruskan kehidupan.
2. Jadikan stesen kerja anda lebih produktif
Percaya atau tidak, stesen kerja anda
juga memainkan peranan penting terhadap emosi anda. Perubahan seperti
meletakkan pokok kecil atau dekorasi ringkas akan membuatkan anda rasa
lebih selesa. Benda-benda hidup seperti pokok dan mini akuarium dapat
membantu memberi tenaga baru. Jangan risau, banyak contoh-contoh haiwan
dan tumbuhan yang ‘mesra stesen kerja’ yang boleh anda google di
Internet.
Aksesori seperti magnet bar juga boleh
diletakkan, biasanya berunsurkan kata-kata motivasi atau tempat-tempat
yang dilawati. Aksesori sebegini akan menambah keceriaan di stesen kerja
anda. Banyak lagi yang boleh dipelbagaikan bagi menghidupkan stesen
kerja anda, tetapi jangan sampai terlalu penuh hingga kelihatan semak
pula ya!
3. Atasi kepenatan
Kadangkala, bukan kerja harian yang
menyebabkan kita berasa bosan tetapi lebih kepada rasa penat yang
dialami hingga menyebabkan ketiadaan tenaga dan semangat untuk bekerja.
Cara terbaik adalah berhenti seketika, tarik nafas sedalamnya kemudian
lakukan beberapa gerakan ringkas yang akan melancarkan semula aliran
darah dalam badan. Anda juga boleh berhenti untuk kudapan ringkas
seperti bijirin sarapan atau biskut. Secawan kopi juga pasti membantu.
Selain itu, bekerja sambil berdiri buat sebentar juga membantu untuk mengecas semula tenaga anda. Sesuatu yang dipanggil ‘power nap’ yakni
tidur sebentar dalam tempoh masa 5 minit bagi memberi kesegaran pada
tubuh dan minda juga boleh membantu mengatasi kepenatan. Ingat, jangan
sampai ditangkap tidur di hadapan bos atau terlebih tidur pula!
4. Jadikan mesyuarat anda sesuatu yang berbaloi
Mesyuarat biasanya adalah bahagian
paling membosan dalam kerja harian di pejabat. Betul atau tidak? Separuh
daripadanya telah membazir waktu anda pada kerja sebenar di tangan.
Sediakan itinerari mesyuarat agar perjalanan mesyuarat lebih teratur.
Sekiranya perlu, bincang dengan pengurus jika ada sebarang penambah
baikan terhadap mesyuarat untuk menjadikan ia lebih produktif.
5. Maju kehadapan dan terima tanggungjawab baru
Jika kerja harian anda kelihatan mudah
dan suram, cuba koreksi pembaharuan yang boleh dilakukan dalam kerja
harian itu. Beri inisiatif baru terhadap projek yang sedang dilakukan,
ia bukan sahaja akan mengecas semangat anda, malah anda juga akan
mendapat perhatian istimewa daripada pengurus atas usaha yang dilakukan.
Selain itu mungkin anda boleh bertukar-tukar tugasan kecil dengan rakan
sekerja, ini akan membuatkan hari anda lebih menarik dek kerana anda
akan belajar dan cuba membuat perkara baru.
Pekerja mungkin akan mengalami kesan
psikologi sementara akibat kebosanan di pejabat seperti tekanan, tidak
gembira serta kurang yakin diri – dalam masa yang sama perasaan bosan di
pejabat sebenarnya adalah nilai yang sangat mahal harganya buat seorang
pekerja kerana beliau mungkin akan kehilangan bakat dan sumbangan
penting dalam jangka masa yang lebih panjang, jika ia dibiarkan
berterusan.
Pelbagai inisiatif boleh dilakukan
oleh ketua anda, bagi membantu pekerja yang kepenatan emosinya,
antaranya dengan perbincangan tentang perkara yang boleh diubah bagi
membuatkan pekerja berasa lebih selesa dan kurang tertekan. Menjadi
pengurus bukan sahaja melibatkan pengurusan tugasan, tetapi juga
termasuk mengurus emosi pekerja bawahan, itulah yang menjadikan
seseorang itu pengurus yang hebat!
No comments:
Post a Comment
Any comments??? Please Share...
Sebarang komen??? Silakan...