Wednesday, January 28, 2015

Baca Buku dan Berubah

Kebanyakan orang yang telah berjaya pada hari ini, hampir kesemuanya bermula dengan ‘sisi yang gelap’. Ada yang jatuh bankrap, hutang sekeliling pinggang, hidup tidak bahagia, tidak jelas tujuan hidup dan sebagainya.

Daripada sebuah buku yang saya baca, setiap orang bercerita bagaimana mereka bermula. Penulis buku berjaya seperti Rhonda Byrne (penulis buku The Secret), Mark Victor Hansen, Jack Canfield dan Tim Ferris (penulis buku 4-Hour Workweek), kesemua mereka dahulunya celaru dan tidak jelas apa yang mereka perlu lakukan.

Baca buku dan kemudian berubah!

Namun segalanya berubah apabila mereka membaca sekurang-kurangnya sebuah buku dan kemudian BERTINDAK.

Rhonda Byrne contohnya, membaca sebuah buku klasik yang bertajuk ‘The Science of Getting Rich’. Ketika itu, beliau sedang menghadapi beberapa situasi yang kurang membahagiakan termasuk soal kewangan, selain ibunya yang sakit. Beliau membaca buku itu dengan fokus dan kemudian mengikuti sepenuhnya formula dalam buku itu.


Salah satu perkara yang penulis buku itu sarankan adalah, BERSYUKUR terhadap apa yang dimiliki dan bukan mengeluh nasib terhadap apa yang belum diperolehi. Katanya, kaedah ini amat bertentangan seperti mana yang beliau lakukan selama ini iaitu mengharap sesuatu yang belum ada di dalam genggaman.

Selain itu, beliau (Rhonda Byrne) kemudiannya mengeluarkan wang sebanyak $500 dollar dan memberikan setiap keping not $50 kepada mereka yang memerlukan, termasuk orang yang tidak dikenali.

Dalam beberapa tempoh selepas itu, beliau mendapat rezeki sebanyak $25,000. Selepas hidupnya berubah dari segi kewangan, emosi dan ibunya kembali sihat, dari situlah beliau mendapat idea untuk menghasilkan projek ‘The Secret’.

Pelajaran yang dapat diambil

Setelah membaca kisah-kisah mereka itu, satu perkara yang dapat saya simpulkan, iaitu baca buku yang dipilih dan ikut sepenuhnya tindakan yang disarankan. Seperti kata pepatah barat, “don’t reinvent the wheel”. Sekurang-kurangnya untuk permulaan dan kemudian itu jika mahu mencipta formula sendiri, maka tidak ada apa-apa halangan.

Daripada kisah di atas, kebanyakan buku yang mereka baca adalah disarankan oleh rakan dan kenalan mereka. Jadi kalau kita tidak tahu buku apa yang TERBAIK untuk dibaca, tanyalah sesiapa yang berkenaan.

Antara buku yang telah membawa saya sehingga ke hari ini dalam bidang pilihan saya adalah buku-buku tulisan Chef Li (Dato’ Dr Rusly Abdulllah). Pada saat saya telah menyerah kalah, saya terlihat buku tulisannya di bilik seorang kawan dan beliau memberikan saya pinjam.

Sehari suntuk dan satu malam saya tidak keluar bilik membaca buku itu. Kemudian semangat saya kembali naik mendadak dan tekad untuk terus berusaha.

Buku pertama tulisan beliau yang saya baca itu adalah “Biar Kecil Asal Berhasil”, disusuli dengan buku “Petunjuk Jalan Kekayaan”, dan seterusnya semua buku-buku beliau yang lain.

No comments:

Post a Comment

Any comments??? Please Share...
Sebarang komen??? Silakan...

The Most Popular Traffic Exchange