Wednesday, January 14, 2015

Business Social Networking – Kepentingannya Dalam Perniagaan


 
Kesilapan yang sering dibuat oleh segelintir syarikat ialah mengunakan rangkaian sosial untuk menjual produk dan perkhidmatan, sedangkan para pengguna ingin berkomunikasi dengan syarikat dan berkenalan dengan pengguna-pengguna lain yang mempunyai minat yang sama.

Menurut IDC (International Data Corporation), inisiatif yang berkaitan dengan rangkaian sosial dengan tujuan membuat urusniaga akan merangkumi 2,000 juta USD perniagaan dalam tahun 2014.
Masih ada usahawan yang menganggap rangkaian sosial sebagai sesuatu yang mahal atau sesatu yang akan mengurangkan nilai jenama mereka. Strategi komunikasi internet mereka sebaliknya, biasanya lebih murah, lebih fokus dan dapat diukur.

Cara para pengguna mempengaruhi pengguna-penguna lain dalam keputusan pembelian, antaranya melalui perkongsian pendapat, harus dijadikan faktor utama untuk melakukan kegiatan pemasaran produk anda melalui rangkaian sosial.

Impak rangkaian sosial
Bidang komunikasi telah berubah. Semua teknik komunikasi yang bersifat satu hala di antara komunikasi syarikat dan pelanggan sudah tinggal kenangan. Rangkaian sosial membantu menjadikan syarikat-syarikat lebih telus, mendapat kepercayaan dan membina kredibiliti melalui komunikasi dengan para pelanggan. Di zaman ini, sebelum membuat pembelian, para pelanggan akan mencari maklumat tentang produk yang diperlukan menggunakan enjin carian atau rangkaian sosial. Mereka memperolehi maklumat bukan sahaja berkenaan tawaran semasa, tetapi juga tentang pengalaman pelanggan-pelanggan lain yang telah menggunakan produk tertentu.

Kehadiran dalam rangkaian sosial juga penting kerana ia membolehkan hubungan lebih rapat dengan pelanggan. Tugas para pakar adalah untuk mewujudkan persekitaran yang sukar ditolak, yang akan menarik orang ramai yang berpotensi menjadi pelanggan/pengguna, bergantung kepada pemikiran dan tindakan mereka.

Apabila anda mengambil keputusan untuk menceburi rangkaian sosial, adalah penting untuk mengetahui akan kelebihannya, dan juga risiko yang perlu dihadapi. Pertama sekali, paling asas ialah menentukan halatuju dalam menentukan strategi pemasaran selanjutnya. Kehadiran anda haruslah bermakna; jika anda hanya sekadar terikut-ikut syarikat-syarikat lain yang telah menyertai rangkaian sosial, tindakan ini tidak masuk akal.
 
Kelebihan Rangkaian Sosial
Banyak syarikat yang belum cukup faham tentang faedah-faedah apabila sesebuah syarikat menyertai rangkaian sosial, manakala syarikat-syarikat yang memahaminya telah menjadikannya keutamaan dalam melaksanakan kegiatan pemasaran. Berikut adalah sebahagian daripada faedah-faedahnya:

Khidmat Pelanggan. Tiada cara yang lebih baik untuk memastikan para pelanggan sentiasa gembira selain daripada menyediakan kaedah yang membolehkan para pelanggan mendapat maklumat penuh dan sokongan tentang produk atau perkhidmatan yang ditawarkan. Rangkaian sosial membolehkan anda sentiasa berkomunikasi dengan pelanggan, dan dengan itu memberi perkhidmatan yang sentiasa diingati dan diganjarkan dengan pembelian baru.

Promosi produk. Rangkaian sosial bukan sekadar untuk penjualan produk atau perkhidmatan, sebaliknya, ia bertujuan untuk mendengar dan berkomunikasi. Ia merupakan saluran yang sangat penting dalam mempromosikan produk baru. Ia juga merupakan saluran yang baik untuk mempromosikan laluan (traffic) ke laman web anda.

Kajian Pemasaran secara real time. Berbeza dengan sebelum ini, sekarang kita boleh mendapatkan banyak data tentang produk atau perkhidmatan anda, termasuk maklumat tentang projek baru atau perasmiannya, secara real time. Lebih mudah untuk mendapatkan informasi yang dapat membantu memperbaiki dan memajukan produk dan perkhidmatan dengan penyertaan yang dapat membawa maklumbalas yang bernilai, dan yang paling enak ialah ianya percuma.

No comments:

Post a Comment

Any comments??? Please Share...
Sebarang komen??? Silakan...

The Most Popular Traffic Exchange